ÅRET SOM VARIT

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Köpt hus, renoverat större delen av huset, börjat plugga bergteknik, prövat på drömmen att arbeta inom journalistik men sen har väll allt varit precis som förr. Eller förresten. Blev hundägare också till fantastiska lilla Sally. Det var något jag aldrig gjort förut. 

 

 

Genomdrev du någon stor förändring? Jodå, både mentalt och praktiskt. Blev husägare vilket kräver sitt, men jag blev också övertygad om att jag är tvungen att börja följa hjärtat och börja göra sånt som jag faktiskt själv vill göra och tycker om att göra. Vara sann mot mig själv. Våga släppa och gå vidare, inte oroa mig så förbannat mycket, våga kliva utanför olika comfort zones. 

 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Några stycken i min bekantskapskrets men det jag ser fram emot kanske allra mest är att jag nästa år ska blir faster i början på året! Jag längtar så otroligt mycket och det ska bli minst lika spännande för mig. Jag kan inte säga annat än att jag verkligen längtar! 

 

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? Oj, jag vet faktiskt inte. Inget speciellt datum (sad but true) Har haft många bra datum i år så det finns liksom inget särskilt datum att minnas. 

 

Dog någon som stod dig nära? Pappas farbror Kalle som fyllde 100(!!) år dog i år, och min farmors syster, men annars så har jag nog varit tack och lov rätt skonad från allt som handlar om döden detta år. 

 

Vilka länder besökte du? Finland och Norge

 

Bästa köpet? Sally och huset. 

 

Gjorde någonting dig riktigt glad? Samma här - husköpet och att jag faktiskt tog tag i saken att köpa Sally. 

 

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Att jag får vara friskare detta år, detta år önskar jag att jag hade fått ett extremt bättre immunförsvar. 2015 har varit ett extremt sjukt år i dubbel bemärkelse och jag önskar 2016 att jag får vara frisk, glad och ha ett riktigt bra år. Främst vara frisk. 

 

Vad önskar du att du gjort mer? Vågat säga mer nej när jag faktiskt hade behövt det. Inte klandrat mig själv, och att jag hade rest mer detta år.  

 

Vad önskar du att du gjort mindre? Ältat, ångrat och ställt alldeles för höga krav på mig själv.

 

Favoritprogram på TV? Idol, Hela sverige bakar, och Så mycket bättre kanske? Ehhh..någon som älskar tv4 här kanske.. 

 

Bästa boken du läste i år? Oj, har nog inte läst så mycket i år faktiskt. Läste mer förra året. I år har det mest blivit litteratur, men jag har börjat på någon bok med aldrig slutfört dem så kanske ett löfte till nästa år - läsa mer böcker? 

 

Största musikaliska upptäckten? Pinsamt men jag är en allätare utan dess like. Jag har haft år då jag tuggat sönder Veronica Maggios album, eller Kent, eller vad som helst. I år är det snarare låtar. Vintersaga - Amanda Bergman, Avicii - Waiting for love, Kings of leon - Wait for me, och Den svenska björnstammen - Förlåta eller svika. De har väll gått heta ett tag. Som sagt, alltuggare. Mainstream. 

 

Vad var din största framgång på jobbet 2015? Det är nog att jag faktiskt fick chansen att börja jobba som lokalredaktör på Norrbottens Kuriren under en period. Det var nog för mig den nyttigaste tiden på mannaminne. Jag fick se om vingarna bar och utvecklas otroligt mycket. En tuff period där jag fick leta fram det där skinnet på näsan men jag skulle aldrig göra detta ogjort. Jag känner mig nöjd med vad jag åstadkom! En annan framgång känner jag är att jag efter mitt sommarjobb insåg vad jag faktiskt ska göra i livet. Jag trivs inom industrin och därav blev valet av utbildning lätt. Jag har kommit "hem" karriärmässigt. Jag vet vad jag vill där och när man stänger en dörr öppnas tusen åter. 

 

 


Största misstaget?
 Usch..att man gjort kanske alldeles för mycket i år? Kan man ens skriva det. Det har varit ett tempo som har hetat 180435463% från Januari till December. Den smällen gör jag inte igen. Trots att jag hunnit med otroligt mycket under året trots allt som hänt med sjukdomar och jobb och karriär ska jag faktiskt pröva att ta saker och ting på en mer nyanserad nivå. 100% räcker gott och väl. Man gör så gott man kan, och omgivningen kommer ändå aldrig bli nöjd, men så länge man själv är nöjd så räcker det gott och väl. Lite så kan jag känna såhär ett år senare. 

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Känner väl att jag alltid varit väldigt emotionell av mig, så när det går uppåt är det väldigt uppåt och när det går nedåt så är det lite som det verkar - väldigt nedåt. Det har varit otroligt mycket upp och ned med mycket men jag skulle väll kunna säga att jag varit väldigt glad i år. Jag har kommit på plats med mycket känslomässigt men i och med att jag varit så sjuk och dålig i år har jag varit mycket olycklig, så överlag ett godkänt år. Inte mer än så känslomässigt. 

 

Vad spenderade du mest pengar på? K Ö P A H U S!!! Där går det pengar ska jag säga. Självklart att renovera också. Det är otroligt jobbigt och tufft att renovera men när man är klar är det så förbannat värt det. Trots jobb dygnet runt med allt vad det innbeär. Har väll egentligen inte shoppat särskilt mycket kläder och sånt (som jag brukar spendera pengar på) men efter varje avklarad tenta har jag unnat mig något jag verkligen velat ha. Jag tror mesta av mina pengar gått till möbler, färg, golv, tapeter, lister och annat sånt som rör hus. Ja det skulle jag säga. Och betala räkningar.  

 

Något du önskade dig och fick? Jag har väll egentligen inte önskat mig något. Jag har alltid drömt om att köpa hus och det lyckades jag med i år. Jag kan nog säga att jag fick mitt sommarjobb som jag drömde om. Att jobba på LKAB (trots min värsta sommar hälsomässigt någonsin) så var det ett viktigt moment i livet. Jag lyckades! Lite så känner jag, trots att jag var sjuk hela sommaren fått ett jobb som jag drömt om. Det är väll det. Jag har i och för sig alltid drömt om ett liv med en hund, och Sally kom som bara så lägligt mitt i allt trots att man låg hemma med dubbelsidig lunginflammation sisådär ett halvår känns det som, så var hon efterlängtad. Utan henne just nu, det går som inte att tänka sig. En individ som ALLTID är lycklig oavsett vilken tid på dygnet man kommer hem. Det är kärlek det, hunden är människans bästa vän.  

 

 Något du önskade dig och inte fick? Att få vara frisk, slippa förkylningar och allt annat jobbigt som varit. 

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Oj, hade jordens tårt och kak-kalas hemma i gamla lägenheten med alla jag tycker om. En riktigt fin födelsedag där alla kom förbi på ett eller annat sätt och åt tårta och fikade och skrattade och bara var. Så himla fin dag. Jag tänker tillbaka på den dagen ännu, jag älskar det där. Samla alla, bara vara och fika och njuta. That's livet on en pinne.       

 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Nej jag vet inte. Återigen så önskar jag att jag hade fått vara mer frisk, att jag kanske fått vara lite mer gladare än vad jag varit. 

 

Vem saknade du? Min farfar. 


De bästa nya människorna du träffade? 
Förutom alla mina fantastiska vänner så har jag knytit många fina kontakter via skolan. Ingen nämd - ingen glömd men jag har som hittat vänner för livet där vilket är helt fantastiskt. När man tror att det inte går att få fler vänner som är så fantastiska som de jag redan har så dyker det upp ytterligare fler. Sånt är häftigt. Nej jag är tokglad över att jag började plugga igen. Den bästa investeringen jag gjort i mig själv helt klart. 

 

Mest stolt över? Att jag lyckats ro i land allt jag tagit för mig. Att jag är den ständiga eviga optimisten som alltid gör mitt bästa. Som alltid är glad över det lilla. Som gör allt jag kan och mer där till. Som alltid vill allas bästa. Jag är stolt över att jag föddes med dessa egenskaper. Att jag lyckats vara glad när livet varit pissigt. Jag är stolt över mig själv! That's it. 

 

Högsta önskan just nu? Att världen skulle vara lite ljusare än vad det ser ut just nu. Det ger mig en klump i magen. Att solen kommer lysa över 2016 och att det kommer bli mitt upptäckande år. Jag ska locka fram nya upptäckter hos mig själv som jag kanske inte ens vet att jag hade/kunde/visste om mig själv. Att man ska få vara frisk och genuint happy. 


Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Vara snällare mot mig själv. Inse att allt har en mening. Inte älta allt för mycket. Låta mig få känna det som behövs kännas. Jobba hårt för att få jobbet jag drömmer om. Våga ta ledig och åka iväg när det tillåter. Resa mer. Vara glad. Må bra. 

 

 
 
 
Publicerat i