jag är ingen soldat, jag tänker inte så

Vilka dagar det har varit.
Eller dag. Hur man nu vill det.
Jag är hemma i norrland.
Eller det har jag varit hela tiden.
Men nu är jag hemma. Hemma i kiruna.
Det känns sjukt obehagligt faktiskt.
Som att åka från utlandet till fjällen.
Från värme till kyla. Från sommar till snö.
Jag var med om denna omställning förra året.
Det känns lika obehagligt varje gång.
Man är så oförberedd på att det knappt är vår här.
Gräset är knappt grön, och inga löv på träden.
Det kanske är så varje år. Bara det att kontrasten blir så stor.
Jag saknar min lägenhet. Och mina vänner.

För övrigt så har jag gjort min första arbetsdag idag.
Jag tror vi blir ett härligt gäng.
Sköna människor.
Att dessutom jobba i arbetskläder en sommar.
Det lär bli en utmaning.
Faktum är att jag testat hela uniformen idag.
Och jag kan säga såhär.
Bildbevis. Det kommer.


Publicerat i